Diederik vraagt bemiddelingskosten. Cash, zonder bonnetje.

09 maart 2016

Wij hebben signalen ontvangen over een woningbemiddelaar die zichzelf Diederik noemt. Hij en zijn collega’s bieden via Facebook woningen te huur aan. Bij het tekenen van het contract betalen huurders niet alleen een eerste maand huur en borg, zij moeten ook onterecht bemiddelingskosten aan Diederik betalen.

Het is niet toegestaan om een huurder bemiddelingskosten te berekenen als deze reageert op een advertentie waarin woonruimte wordt aangeboden. Dat geldt over het algemeen ook als je, om op advertenties te mogen reageren, vooraf een zogenaamd ‘zoekprofiel’ hebt moeten aanmaken. Wanneer je als huurder onterecht bemiddelingskosten hebt betaald dan kun je deze vaak terugvorderen. Diederik weet dat kennelijk ook, maar daar heeft hij iets op gevonden. Van bepaalde huurders horen wij namelijk dat zij de bemiddelingskosten alleen contant kunnen betalen, zij krijgen daar dan geen betalingsbewijs van. Dat terwijl er in de Facebook-advertenties geen woord staat over te betalen bemiddelingskosten. Ook in de schriftelijke communicatie die Diederik met kandidaat-huurders voert komt dat niet ter sprake, vragen hierover worden zorgvuldig vermeden. Alleen mondeling krijgt men te horen dat er bemiddelingskosten moeten worden betaald (niet betalen of vragen om een bonnetje is “voor jou tien anderen”). Kortom, er wordt alles aan gedaan om te voorkomen dat huurders hun bemiddelingskosten – vaak gelijk aan één maand huur – later terug kunnen vorderen. Dat is namelijk lastig of onmogelijk als je niet goed kunt aantonen dat je bemiddelingskosten hebt betaald. Mogelijk wordt er met deze werkwijze ook geld “buiten de boeken” gehouden.

Herken je dit verhaal? Wij komen graag met jou in contact als je Diederik bemiddelingskosten hebt betaald. Maar ook als je er voor hebt gekozen om hem niet te betalen en verder te zoeken. Onze contactgegvens vindt je aan de linkerkant van het scherm.

Tot slot: als een bemiddelingsbureau onterecht om bemiddelingskosten (courtage, adminstratiekosten, etc.) vraagt kijk dan verder, er zijn inmiddels genoeg bureaus die zich wel aan de wet houden. Mocht je bemiddelingskosten hebben betaald dan kun je deze proberen terug te vorderen. Wij en de Wijksteuntpunten Wonen (www.wswonen.nl) kunnen daarbij helpen. Zorg voor een goed dossier, denk daarbij o.a. aan de huurovereenkomst, een kopie (dus niet de link) van de advertentie waarop je hebt gereageerd en correspondentie (ook via Facebook, Whatsapp, sms) tussen jou en het bemiddelingsbureau en tussen jou en de verhuurder.

Artikel delen:

!WOON